Corso & Cultuur Festival Valkenswaard
13 t/m 15 september 2024

Persbericht: Wel Corso Valkenswaard, geen parade

28 april 2021

We durven weer vooruit te kijken. In goed overleg met de voorzitters van de buurtschappen en bouwgroepen vindt in het tweede weekend van september Corso Valkenswaard plaats! Geen rondtrekkende parade, maar kleurrijke bloemenpodia en/of -objecten verspreid in Valkenswaard.

Corso Valkenswaard 2021
Wat kan er dit jaar wel? We hebben als bestuur een inschatting gemaakt wat voor Corso Valkenswaard mogelijk is.

• Corso podia en -objecten: We gaan voor mooie en kleurrijke bloemenpodia en/of objecten. De bouwgroepen hebben de mogelijkheid om hier muziek, live entertainment, figuratie, theater aan toe te voegen. Uiteraard met 1,5 meter afstand.
  • Locatie: De bloemenpodia en objecten worden verspreid in Valkenswaard op vaste plaatsen neergezet.
  • Doorstroming: De bezoeker gaat zelf langs de objecten, waardoor voldoende doorstroming mogelijk is.
  • Geen jurering: Een memorabel en corsowaardige bijdrage leveren is het hoofddoel. Er worden geen prijzen uitgereikt.

Geen rondtrekkende parade
Dit jaar worden geen bloemencorsowagens gemaakt welke rondrijden over een parcours. Dit jaar gaat elke bezoeker zelf langs de corso podia en/of -objecten. Een afgesloten parcours met betalende bezoekers vraagt namelijk extra maatregelen en waarvan op dit moment nog niet duidelijk is welke. Gelet op deze onzekerheid is Corso Valkenswaard vrij toegankelijk.

Thema: … in bloei!
Het eerder bekend gemaakte thema: “Wereldse feesten” wordt doorgeschoven naar een ander corsojaar. We vinden dit thema alleen geschikt voor een rondtrekkende parade. We kiezen in 2021 voor een nieuw thema, namelijk: “… in bloei!”. Een link naar het feest dat Corso Valkenswaard is en het opbloeien, steeds vrijer worden van belangrijke zaken uit onze samenleving.

“Corso 2021, maar dan net even anders”
Voorzitter Gabriella Buijs is enthousiast: “de Valkenswaardse bouwgroepen hebben samen met Stichting Bloemencorso Valkenswaard het definitieve besluit genomen om het bloemencorso dit jaar op een andere manier door te laten gaan. Blij, enthousiast om elkaar weer te ontmoeten en om binnen de mogelijkheden die er zijn weer te gaan overleggen, tekenen, bouwen en elkaar opnieuw te vinden. We doen het dit jaar weer, maar dan net even anders. Corso Valkenswaard 2021, volop in bloei!”

Flexibiliteit is gevraagd
De komende weken en maanden gaan we een concretere invulling geven aan Corso Valkenswaard 2021. Niet alles is te voorspellen, veel flexibiliteit van onze organisatie, bouwgroepen en onze vaste partners en sponsoren wordt  gevraagd. We gaan verder in gesprek met alle betrokkenen zoals de gemeente, bloemencommissie Valkenswaard, werkgroepen, sponsoren en vaste partners om samen te werken aan een memorabel Corso Valkenswaard. Uiteraard binnen de huidige en in september geldende regels en mogelijkheden.

Ideeën?
Heeft u ideeën en/of tips om naast de kleurrijke bloemenpodia en/of -objecten iets van vermaak te realiseren? Passend bij de maatregelen die nu en in september gelden? We horen het graag! Stuur een mail naar promo@corsovalkenswaard.nl

Graag tot het tweede weekend in september!

Stichting Bloemencorso Valkenswaard

Bloem