Corso & Cultuur Festival Valkenswaard
13 t/m 15 september 2024

Persbericht: Corso Valkenswaard op Internationale Immaterieel Erfgoed-lijst van Unesco

16 december 2021

Vanaf donderdag 16 december 2021 behoort de landelijke corsocultuur en dus ook Corso Valkenswaard officieel tot de internationale Unesco lijst. Voluit de Internationale Representatieve Lijst van Immaterieel Erfgoed van de Mensheid.

Samen maak je corso
De wereldwijde erkenning van Unesco is absoluut een teamprestatie geweest van tientallen bloemencorso’s in Nederland. De Corsokoepel (een samenwerkingsverband en spreekbuis van 30 Nederlandse bloemen- en fruitcorso’s) heeft met input van onder andere Corso Valkenswaard, Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN) en het ministerie van OCW begin 2020 een voordracht ingediend.

Immaterieel erfgoed
Sinds 2013 is Corso Valkenswaard al erkend als Nationaal Immaterieel Erfgoed. We zijn daarom ook super trots dat nu ook de wereldwijde erkenning aan toegevoegd kan worden.

Voorzitter Gabriella Buijs: “Het is geweldig dat onze corsotraditie (samen met de corso’s in Nederland) zo’n mooie wereldwijde erkenning heeft mogen ontvangen. De corsocultuur leeft van generatie op generatie en wordt gekoesterd door een grote gemeenschap binnen Valkenswaard. Namens het bestuur Bloemencorso Valkenswaard wil ik alle corsovrienden en alle corsoliefhebbers bedanken. Mede dankzij jullie enorme toewijding, bijzondere creativiteit en waanzinnige doorzettingsvermogen is het Corso Valkenswaard vandaag toegetreden tot de Representatieve lijst van het Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid. Corso maken we echt samen!”

Het doel van de immaterieel erfgoedlijst is om gebruiken, rituelen en ambachten voor de toekomst te beschermen en de waardering voor immaterieel erfgoed te bevorderen. Om op de internationale Unesco-lijst te komen, moet het erfgoed stevig draagvlak hebben binnen een gemeenschap, die zich expliciet achter de voordracht schaart. Ook moet het met zijn tijd meegaan om levend te blijven.

Valkenswaard op de kaart
Voor gemeente Valkenswaard is er een unieke situatie. Naast Corso Valkenswaard is ook de valkerij toegevoegd aan de Internationale Immaterieel Erfgoed-lijst van Unesco. Valkenswaard dankt haar naam aan de valkerij en was ooit het belangrijkste centrum van de valkenvangst in Europa. In één klap is Valkenswaard twee Unesco erkenningen rijker!

Klein feestje
Op vrijdag 16 december wordt in de middag een tijdelijke Unesco wandelroute in Valkenswaard geopend. Op deze manier kunnen we samen met gemeente Valkenswaard en de valkerij toch mooie foto's van beide culturen laten zien. Op onze website vind je de wandelroute en de locaties van de sfeerbeelden.

Vragen?
Voor vragen kunt u contact opnemen met Gabriella Buijs, voorzitter Stichting Bloemencorso Valkenswaard voorzitter@corsovalkenswaard.nl of Robin Wijnen, bestuurslid PR&Communicatie communicatie@corsovalkenswaard.nl

Info
Corso Valkenswaard is het grootste culturele evenement in Valkenswaard. Het bloemencorso in Valkenswaard is ontstaan uit de bevrijding in september 1944. Na jaren van optochten met versierde fietsen en bolderwagens trok op 17 september 1953 het eerste bloemencorso door de straten van Valkenswaard.. Sinds 2013 is Corso Valkenswaard erkend als Nationaal Immaterieel Erfgoed. Vanaf december 2021 behoort de corsocultuur in Nederland tot de Internationale Immaterieel Erfgoedlijst van Unesco. Ervaar deze unieke beleving tijdens het tweede weekend van september en beleef ’t gezelligste dahliafeest van Brabant!

Bloem